Spooraannemers Met diverse aannemers werken aan het onderhoud en vernieuwing van het spoor en stations.
De werkzaamheden van de spooraannemers kan je grofweg verdelen in:
Projecten & Service
Deze werkzaamheden betreffen het één op één vervangen of het in zijn geheel aanleggen van het spoor. Denk aan baanlichamen, portalen, overwegen, seinen en wissels. Deze werkzaamheden vinden altijd plaats tijdens buitendienststellingen van het spoor.
Onze oud medewerker Johannes heeft als projectcoördinator verschillende projecten in Nederland gecoördineerd en voorbereid voornamelijk gericht op de heavy rail & treinbeveiliging. Denk aan het project Emmen-Zuid waar hij de coördinatie heeft geregeld voor het aanleggen van een geheel nieuw spoor en perron.
Naast de heavy rail is Esler ook actief in de lightrail. Onze medewerker Ruud begeleidt als projectcoördinator lightrail projecten voornamelijk gericht in de steden Rotterdam & Den Haag. Zo heeft Ruud voorbereidingen getroffen en het project Laan op Zuid gecoördineerd en erin is geslaagd om de gehele trambaan te vervangen.
Esler werkt naast grote aannemers ook met kleinere aannemers die hun specialisatie hebben. Een van onze opdrachtgevers is voornamelijk gespecialiseerd in kabels & leidingen waar oud collega Dennis heeft gewerkt als werkvoorbereider, hij heeft verschillende projecten gecoördineerd op het gebied van spoorse kabels & leidingen en telecom.
Naast de coördinatie van deze werkzaamheden is Esler ook actief in de tenderfase. Aannemers kunnen zich op projecten inschrijven die ProRail aanbesteedt. De meest gunstige inschrijving wint de aanbesteding en daarmee het project. Hiervoor zijn engineers, calculators en tendermanagers voor nodig die hier aan werken. Zo werkt momenteel onze professional Peter binnen de calculatie met zijn specialisme bovenleiding. Door zijn jarenlange ervaring als werkvoorbereider bovenleiding kan hij goed de vertaalslag maken van zijn werkzaamheden “buiten” op projecten naar het proces aan de binnenkant toe.
Esler speelt een grote rol in de aansturing van projecten, zo worden er veel rollen op het gebied van (project) management vervuld. Met grote expertise in de heavy- en lightrail hebben wij collega’s die hun projecten aansturen, maar er zijn ook professionals die aan civiele kunstwerken managen. Denk aan het spoor wat over bruggen en door tunnels gaat. Zo heeft onze collega Ad operationeel leiding gegeven aan 70 professionals variërend van teamleiders, werkvoorbereiders tot de projectmanagers.
Onderhoud
Het spoor moet in optimale conditie zijn. En dat vraagt veel onderhoud. ProRail besteedt het onderhoud van het spoor uit aan erkende spooraannemers. Zij inspecteren de kwaliteit van de rails, de wissels en de ballast.
ProRail contracteert een groot deel van het kleinschalig onderhoud door middel van een prestatiegericht onderhoudscontract (PGO). Het onderhoud is verdeeld over 21 geografische afgebakende contractgebieden (zie plaatje). Meestal wordt elk contractgebied aanbesteed voor 5 jaar, verschillende gecertificeerde spooraannemers mogen zich hierop inschrijven. De meest gunstige inschrijver wint de aanbesteding en dus het onderhoudscontract!
Esler werk samen aan het onderhoud met VolkerRail. Zo werken onze collega’s Rafik & Rick aan de onderhoudsgebieden Den Haag, Rotterdam en Zee-Zevenaar als onderhoudscoördinator. Wil je weten wat een onderhoudscoördinator doet? Check dan onderstaand interview met Rafik.
Ook binnen het onderhoud organiseert Esler het teammanagement, Michel heeft als teamleider leidinggegeven aan 40 monteurs in de onderhoudsgebieden Noord-Hollandskwartier, Amsterdam & Tata Steel.
Het onderhoudscontract Tata Steel is de vreemde eend in de bijt. Dat gebied valt niet onder ProRail maar organiseren hun eigen contract, aangezien het het spoor volledig op eigen gebied staat! VolkerRail regelt momenteel het onderhoud aan het spoor op het terrein van Tata Steel, waar onze collega Daan momenteel werkzaam is als storingscoördinator. Hij maakt de analyses om de oorzaak van de storing te achterhalen en is het aanspreekpunt voor de beheerders als er storingen zijn.