Interview: Toezichthouder personentransportinstallaties De Eslerianen zijn vaak gemoeid met mooie projecten. Wij spraken Dennis van Ewijk over zijn werk, Esler en over de man zelf die zijn werkzaamheden als toezichthouder personentransportinstallaties op Schiphol vervult.
Welkom!
Sep: Wij hebben elkaar volgens mij nog niet eerder gezien, hoewel we elkaar wel eens gesproken hebben.
Dennis: Dat klopt. Dankjewel voor de uitnodiging. Inderdaad ik ben een drukke jongen, haha.
Laten we beginnen bij het begin. Hoe ben jij in contact gekomen met ons?
Voor mij was dat op een heel bijzondere manier. Ik had nog nooit met bureaus gewerkt en werkte als ZZP’er. Een vriend van mij attendeerde mij op een vacature bij jullie. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en contact met jullie opgenomen. Mitchel pakte het snel op, en voor ik het wist, rolde het balletje heel snel. Een week voordat ik op vakantie naar Bali zou gaan, hadden we al veel geschakeld en mijn CV overgedragen. Tijdens mijn vakantie kreeg ik al vrij snel het bericht dat mijn CV bij de opdrachtgever, Schiphol in dit geval, was neergelegd en dat ze met me wilden praten.
Bij ons is er altijd heel weinig nodig om gelijk in beweging te komen.
Dat is ook zo. Het ging super spontaan en snel. De klik was er meteen. Mijn ervaring met jullie bureau is echt super. Het voelt als een platte organisatie, heel sociaal en warm. De eerste indruk was voor mij helemaal top, en als ik kijk hoe snel er geschakeld is en hoe leuk de gesprekken waren, dan is dat gewoon prettig.
Bedankt voor het compliment. Maar ik neem aan dat de vacature je ook wel aansprak?
Haha, inderdaad. Ik heb 17 jaar ervaring in lift- en roltrapinstallaties, eigenlijk de transportmiddelen. Daarom had de vacature veel raakvlakken voor mij. Ik heb ook op Schiphol gewerkt, dus ik ken het gebied, de klant en de assets. Voor mij was het een perfecte match.
Het project op Schiphol
Je bent toezichthouder. Op welk project ben je nu precies aan het werk?
Ik ben sinds januari bij Schiphol om een collega te assisteren die onderliep in het werk. Het is fijn om een toegevoegde waarde te kunnen zijn. Hij vond het lastig om de luchthaven in tweeën te delen, omdat je in bijna alle projecten zit. Dus hebben we langzaam een splitsing gemaakt.
Waar maakten jullie een splitsing in?
Eigenlijk in de transportmiddelen zelf. Je hebt roltrappen, hellingbanen, en glazenwasinstallaties. Bijvoorbeeld, die deurtjes die openklappen als je erdoorheen gaat en waar je niet meer terug kunt, en de installaties in bagageland. Mijn collega gaf aan dat hij het liefst op roltrappen en liften zat, dus hij nam die groepen en ik nam de rest, meer dan 800 installaties.
Dus jij zorgt ervoor dat, als ik thuiskom van vakantie, alles soepel verloopt?
Inderdaad, zodat jij je spulletjes op tijd krijgt en je koffer op de band ligt.
Wil jij werken aan gave projecten op Schiphol?
Ga dan naar onze werken op Schiphol pagina
of kijk bij onze vacatures voor de nieuwste uitdagingen.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan
Je werkt nu aan de opdrachtgeverskant, maar je hebt ook aan de opdrachtnemerskant gezeten. Hoe vind je dat? Wat is het verschil tussen werken aan de opdrachtgeverskant en de uitvoerende kant?
Ik heb ervaring in beide. Het verschil is dat je als opdrachtgever meer betrokken bent bij de lange termijn planning en het efficiënte uitvoeren van projecten. Je zit nu meer in de sturende rol en minder in de uitvoerende. Het is leuk om het hele proces mee te maken, van supply chain tot asset management.
Vind je het vervelend dat je niet dicht op het uitvoerende zit? Het lijkt mij moeilijker sturen dan bijvoorbeeld wanneer je echt in het team zit.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik haal graag informatie uit de eerste hand omdat er dan minder ruis op de lijn is. Ik werk aan de opdrachtgeverskant, maar ik houd nog wel een voet aan de uitvoerende kant omdat ik daar het beste bij voel. En af en toe kom je bij successen of wanneer het even niet gaat met een doos tompouces bij de jongens als dank voor hun inspanningen, daarmee probeer ik vaak genoeg dichtbij te staan.
Denk je dat het een beetje in jouw karakter ligt of aan je leiderschapsstijl?
Dat zou iemand anders beter kunnen beoordelen. Voor mij voelt het comfortabel en ik krijg positieve feedback van de projectleiders waar ik mee werk. Ik sta open voor kritiek en verbeterpunten, maar tot nu toe is de feedback leuk en positief.
En tompoucen zijn ook wel heel lekker.
Natuurlijk, het is ook een beetje eigenbelang want ik eet zelf ook mee!
Als iets lukt middels het team, vind ik dat een groot succes
Wat vind je het leukst aan je werk?
De totale dynamiek van Schiphol. Het is elke dag anders omdat je met zoveel stakeholders en partijen te maken hebt aan allerlei kanten. Dat maakt het leuk in combinatie met de vrijheid die je hebt. Daar kan ik gelukkig goed mee omgaan, ik ben altijd bereikbaar, mensen zullen altijd weten waar ik ben.
Esler loopt ook bij de Koninklijke Marine, daar heerst een wij-gevoel. Het is een groot team. Jij hebt daar ook gewerkt, merk jij een beetje hetzelfde op Schiphol?
Absoluut, dat komt doordat de platte structuur van de afdeling. Daardoor krijg je een hele open organisatie, je weet elkaar te vinden en de communicatie is daarmee prettig. Dat zie je dan ook terug in de enthousiasme bij iedereen. Net zoals bij jullie. Dat wil ik wel gezegd hebben, jullie zijn heerlijk persoonlijk, je krijgt echt het gevoel dat je meetelt. Jullie zetten ze niet weg als een nummertje, jullie maken het persoonlijk. Daarom vind ik het ook jammer dat ik jullie jaarlijkse boottocht gemist heb.
Wat zijn voor jou de persoonlijke successen?
Poeh, dat is denk ik geen specifiek project, maar het feit dat je terug kan kijken naar een succesvol product dat je samen met opdrachtgevers, opdrachtnemer en uitvoerder hebt neergezet en er trots op kan zijn, is voor mij een succes. Als dingen niet lukken dan denk ik aan of er zaken waren dat ik beter had doen, of beter had kunnen faciliteren. Daarmee probeer ik altijd terug te vallen op het idee dat we een team zijn, ook al ben je van verschillende partijen. Dus, als iets lukt middels het team, dan vind ik dat echt een groot succes.
Mooi hoe je daar in staat. Zo werken we bij Esler ook. Je bent toch een team die aan gezamenlijke doelen werkt. Het feit dat je dat nu noemt, laat zien dat Esler jou wel ligt.
Absoluut!
En nu nog de borrels en de boottocht niet missen Dennis!
Klopt, bij de volgende vrijdagmiddagborrel ben ik er bij.
Dankjewel voor het leuke gesprek!
Insgelijks.
Gerelateerde blogs
Technisch projectleider in de luchtvaart
- Interview
Wat doet een technisch projectleider in de luchtvaart? Professional Ad Uijt…
Lees meerProjectleider modificaties bij de Koninklijke Marine
- Interview
Wat doet een projectleider modificaties bij de Koninklijke Marine? Wij ging…
Lees meerWerkvoorbereider / Technisch Support laadpalen
- Interview
Wij zetten graag onze collega's in de spotlight, omdat zij vaak bij mooie p…
Lees meer