Het moderne verlengstuk van je CV. Denk eraan dat je altijd wordt nagetrokken op internet. Zeker op LinkedIn. Daarom is het van belang ook je profiel aan te maken en up-to-date te houden.

Het bijhouden en bijwerken van je Linkedin profiel is echt niet veel moeite, de meeste informatie die je erop zet hoef je niet te veranderen (werkervaringen in het verleden en scholing bijvoorbeeld).

Je hoeft niet per sé een actieve gebruiker van dit platform te worden, maar het geeft je wel een extra kans op een goede indruk. Maak er dus op de best mogelijke manier gebruik van.

Maar, hoe doe je dat dan?
Je LinkedIn profiel van boven naar beneden kun je als volgt opzetten:

Gebruik je volledige roepnaam en geen afkortingen. Maak het persoonlijk.

Gebruik je echte woonplaats en geen ‘regio Amsterdam’ als je in Den Helder woont.

In de koptekst schrijf je duidelijk en overzichtelijk je functienaam.

Een zeer belangrijk deel van je profiel. Denk eraan dat alleen de eerste drie regels van je verhaal zichtbaar zijn voor lezers. Voor de gehele tekst moet de persoon op ‘meer weergeven’ klikken.

Gebruik de eerste drie regels om te vertellen wat jij een potentiële werkgever kan bieden. En dus niet om jezelf te verkopen of om op te sommen waarin jij allemaal uitblinkt. Dit kan je na de eerste drie regels wel uitgebreid doen.

Je kunt je CV bijvoegen onderaan je samenvatting. Of een link naar een Youtube filmpje of website.

Zorg voor een kort en bondig verhaal. Word je verhaal te lang, gebruik dan dezelfde bulletpoints als in je cv.

Kopieer je CV naar je LinkedIn profiel. Let er wel goed op dat de tijdslijn van je LinkedIn profiel er hetzelfde uitziet als je CV.

Zorg ervoor dat je de juiste werkgevers selecteert. Deze zijn namelijk in LinkedIn klikbaar. Dus als je de verkeerde selecteert, doordat er misschien meerdere bedrijven zijn met dezelfde naam, kunnen toekomstige werkgevers op de verkeerde pagina’s terecht komen.

Sla dit hoofdstuk niet over! Ook al mis je een specifieke opleiding dan kan het toevoegen van je opleidingen wel je opleidingsniveau aantonen.

Let ook hierbij op het selecteren van de juiste opleiders. De logo’s van je laatste opleiding (en werkgever trouwens) komen namelijk ook bovenaan je profiel, rechts van je naam te staan.

Het sollicitatie gesprek

Het sollicitatiegesprek is natuurlijk hét moment om het beste van jezelf te laten zien, maar bespreek tijdens het gesprek ook je zwakke punten. Laat zien wie je bent en wat je in huis hebt, maar ook waar je behoefte aan hebt.

Heb je vragen?