Interview: Werkvoorbereider / Technisch Support laadpalen Wij zetten graag onze collega's in de spotlight, omdat zij vaak bij mooie projecten bij opdrachtgevers aan de slag gaan. Wij spreken Rens van Wanrooij over zijn werk als Technisch Support medewerker laadpalen.

03 april 2024

Voorstellen

Goedendag, ik ben Rens van Wanrooij, 31 uit Den Bosch en ik werk als Technical Support medewerker bij Circet op de afdeling EV (laadpalen) Sinds december ben ik hier werkzaam via Esler en ik zit hier echt op mijn plek.

Hoe ben je hier terecht gekomen? Hoe is dat gegaan?

Bij het vorige bedrijf waar ik werkte had ik in de zomer een gesprek waarin ze vertelden dat ze het goed vonden gaan en mij een vast contract gingen aanbieden. Daar gingen twee maanden overheen en tegen de tijd dat ik op vakantie wilde gaan kreeg ik een dag voor m’n vertrek te horen dat ze m’n contract niet gingen verlengen met de reden dat ze gingen reorganiseren. Gelukkig kreeg ik vrij snel contact met Kimberley (accountmanager bij Esler) en heb ik uiteindelijk maar een week thuis gezeten. Dat was echt ideaal!

En hoe kwam je in de branche terecht? Want je heb geen technische studie gedaan toch?

Nee, ik heb drie studies gedaan. Planologie, bestuurskunde, en international business and languages. Met planologie was ik vrij snel gestopt. De andere twee heb ik wel serieus geprobeerd maar uiteindelijk niet gehaald op een paar punten na. Na deze studies ben ik fulltime gaan werken in de horeca. Mijn droom was om te gaan reizen en ik ben begonnen in Zuid-oost Azië. Hierna ben ik gaan reizen naar Australië en daar heb ik heel veel werkervaring opgedaan, onder andere technische ervaring in de bouw.

Reizen en reuring

Hoe lang heb je daar gereisd?

Ik was daar twee jaar en ben daarna nog een jaar in Nieuw-Zeeland geweest en hetzelfde gedaan als in Australië, wonen en werken.

En je ging dan gewoon bij bedrijven langs? Hoe ging dat?

Er zitten daar heel veel backpackers van over de hele wereld en er is daar heel veel vraag naar mensen in de horeca, mensen die op het land werken of in de bouw. Je hebt allerlei platforms en websites waar je makkelijk kan reageren op werk van korte of lange duur. Zo heb ik best veel verschillende dingen gedaan, van schilderen en sloopwerk tot echt specialistisch werk. Tevens ben ik nog farmmederwerker geweest in de Outback!

Heel gaaf dat je dat gedaan hebt. Het laat ook zien dat je ondernemend ben en bereid bent om te leren.

Ja, zo heb ik hiervoor luchtkanalen geïnstalleerd als monteur. De manager die mij aannam als monteur vertelde dat hij dat deed op basis van mijn inzet, leergierigheid, het openstaan voor nieuwe dingen, plus m’n technische ervaringen die ik ondertussen had opgedaan. Ik heb vervolgens wel alle technische kennis vrij snel tot me moeten nemen, maar met behulp van mijn collega’s ging dit vrij snel.

En vanuit die monteursrol ben je nu hier terecht gekomen. Bijzonder hoe zoiets kan lopen! Wat vind je leuk aan wat je nu doet?

Geen dag is hetzelfde, er gebeurt altijd wel iets. Of er is iets met een monteur, of je hebt een blije of een boze klant. Maar er is altijd reuring, dan is er bijvoorbeeld geen materiaal en moeten we ad hoc gaan schakelen dat het materiaal bij die monteur aankomt. Of je gaat mensen inplannen of schouwt op afstand de opdracht.

Jij doet dat schouwen ook als er nog geen laadpaal is. Wat houd dat in en hoe doe je dat?

Ja, klopt. Stel je hebt een groepenkast die in de gang van het huis zit en niet bij de buitenmuur, maar je wilt wel met je kabel naar het laadpunt (bij de buitenmuur). Hoe ga je dat dan doen? Dat is eigenlijk het schouwen. Vaak zit er een kruipruimte onder het huis en dan ga je vaststellen of deze veilig is en droog is, want als die nat is kunnen er gassen ontstaan die schadelijk zijn voor de monteur. Als alles veilig is dan kan er naar beneden geboord worden en de kabel via de kruipruimte getrokken worden. Dit vraag je allemaal uit en we vragen altijd foto’s op van bijvoorbeeld zo’n kruipruimte of de groepenkast en hoofdaansluitingen.

Ambities en toekomst

Wat zijn je ambities? Heb je ideeën over de toekomst of leef je heel erg in het nu?

Ik heb heel lang in het nu geleefd, maar afgelopen jaar ben ik meer over de toekomst gaan nadenken. Ik had echt nooit verwacht dat ik in de laadpalen zou gaan werken, maar ik merk dat ik het heel leuk vind hoe zo’n team in elkaar zit. Er wordt gesproken over management of projectcoördinator-rollen die op gegeven moment vrij gaan komen en als ik daarin kan groeien lijkt me dat heel interessant om dat aan te gaan pakken.

Leuk dat je er nu dan zo over denkt, terwijl je een/twee jaar geleden daar heel anders in stond.

Ja, twee jaar geleden was ik nog monteur. Heel grappig hoe dat dan in sneltreinvaart is veranderd.

Hoe zie je de toekomst van laadpalen?

Ik denk dat er op een gegeven moment wel voldoende staan in Nederland. We zijn uitzonderlijk veel laadpalen aan het zetten in vergelijking met de rest van Europa en ik denk dat de markt op een gegeven moment wel verzadigd gaat raken. Maar dan heb je het onderhoud, haha. Daar zijn wij nu al groot in en daar willen we alleen maar in doorgroeien.

Er wordt soms ook wel lomp omgegaan met die dingen. Soms wordt er gewoon met kabel en al weggereden. Er zijn ook laadpalen die continu worden gesloopt. Misschien omdat mensen het er niet mee eens zijn dat er weer een parkeerplek bij is gekomen waar alleen elektro auto’s mogen staan.

Wat is de levensduur van zo’n laadpaal als er niets mee gebeurt? Is er veel onderhoud nodig?

We hebben jaarlijks preventief onderhoud of er moet een storing zijn dan gaan we beoordelen of het belangrijk genoeg is om er meteen een monteur naar toe te sturen of dat het software-matig opgelost kan worden. Er zit veel werk in het onderhoud.

Duurzaamheid

Waar zie je nog kansen in deze markt?

We doen nog niet veel B2B, maar daar zijn we wel mee bezig om op te zetten. En we zijn niet alleen maar op laadpalen gericht. We willen bijvoorbeeld ook kijken naar batterijen voor mensen thuis. Dat je stroom van je zonnepanelen op je batterij kan opslaan. Geen idee of de overheid en energiepartijen dat zo leuk gaan vinden, haha. En je hebt bijvoorbeeld ook wegen waar je overheen kan rijden die energie opwekken* dat kan ook interessant worden.

In theorie is er natuurlijk nog heel veel mogelijk.

Ja en het blijft zich alleen maar door ontwikkelen.

Betekend duurzaamheid voor jou persoonlijk nog iets?

Ik vind het wel belangrijk, maar ik heb ook wel m’n kritiek op sommige zaken zoals windmolens. Ze zijn bijvoorbeeld niet recyclebaar, ze nemen vet veel ruimte in beslag, vogels vliegen zich ertegen kapot, de trillingen die ze veroorzaken verstoren het zeeleven en ze maken heel veel herrie. Als je ze bij een woonwijk zet slapen omwonenden er ook slechter door. En het wint ook niet heel veel energie, dus dan kun je beter in iets als zonnepanelen investeren is mijn persoonlijke mening. Die verstoren de omgeving veel minder. Maar ik denk vooral dat we nog veel meer kunnen dan waar we nu zijn en we gewoon door moeten blijven ontwikkelen.

En buiten werk om, heb je hobby’s?

Ik heb een horeca verleden waarin ik veel gewerkt heb, dus ik en m’n vrienden gaan graag uitgebreid koken, drankjes erbij, dat is echt een leuke hobby van mij. Ik heb ook net een nieuwe vriendin dus daar gaat nu ook veel tijd en energie in zitten, haha. En ik hou daarnaast ook veel van planten dus mijn huis staat er vol mee. Ik vind het leuk om in de zomer dingen op te kweken, paprika’s en Spaanse pepers bijvoorbeeld. Ik heb alleen geen tuin dus alles staat in m’n vensterbank.

En reizen? Dat heb je veel gedaan, zit dat er nog steeds in?

Af en toe nog wel, maar ik heb ook wel vrede met mezelf dat ik nu “gewoon” op vakantie ga. M’n nieuwe vriendin is Braziliaans dus waarschijnlijk gaan we daar ook naar toe.

Dat klinkt als een mooi vooruitzicht. Heel erg bedankt voor je tijd Rens!

 

 

*(https://www.change.inc/energie/elektriciteit-opwekken-op-wegen-proef-in-limburg-met-zonnecellen-in-het-wegdek-35293),

Gerelateerde blogs

Technisch projectleider in de luchtvaart

  • Interview

Wat doet een technisch projectleider in de luchtvaart? Professional Ad Uijt…

Lees meer

Toezichthouder personentransportinstallaties

  • Interview

De Eslerianen zijn vaak gemoeid met mooie projecten. Wij spraken Dennis van…

Lees meer

Projectleider modificaties bij de Koninklijke Marine

  • Interview

Wat doet een projectleider modificaties bij de Koninklijke Marine? Wij ging…

Lees meer

Interessante vacatures