Openbare vervoerders Voor de regio Amsterdam en Rotterdam werkt Esler samen met het GVB en RET aan het stads- en streekvervoer, met focus op de lightrail: metro & tram.
Projecten
Esler werkt aan de nieuwbouw en vervanging van de infrastructuur in de grote steden Rotterdam & Amsterdam. Denk aan engineers die projecten ontwerpen en bedenken, het projectmanagement die de projecten begeleiden tot de projectbegeleiders die ondersteunen waar nodig.
Mooie uitdagende projecten waar je aan kan denken zijn de aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam, het spoor vervangen bij Feyenoord City of bijvoorbeeld de verlening van de Hoekse Lijn tot op het strand van Hoek van Holland.
Onze professional Eric werkt momenteel als projectleider systemen op het ingenieursbureau van de RET waar hij aan de nieuwbouw en vervanging van de infrastructuur werkt. Momenteel werkt hij aan een project toegangscontrole & intercom. Dit is een project waarbij alle toegang systemen binnen alle gebouwen & technische ruimtes (intern) moeten worden vervangen.
Vlootservices
Esler werkt aan de reparaties en het (preventief) onderhoud van zowel de metro’s als trams zodat zij in perfecte staat verkeren. Denk aan gepland onderhoud waar metro’s en trams een ‘APK’ beurt krijgen, maar ook het correctief onderhoud. Uiteraard zijn de werkplaatsen hiervoor ingericht.
Onze oud collega’s Jaapjan, Juan & Jeffrey hebben als teamleiders gewerkt voor het GVB waar zij leiding geven aan monteurs die werken aan gepland en correctief onderhoud. Naast het aansturen is het werken aan cultuurverandering een belangrijk deel voor de teamleiders. De teams bestaan uit de oude en nieuwe generatie waarbij zij de neuzen dezelfde kant op moeten laten wijzen.
Naast het onderhoud van metro’s & trams is de inrichting van de werkplaats ook belangrijk, voornamelijk op het gebied van veiligheid en efficiëntie. Esler werkt hier ook aan mee, onze professional Ronald herziet als senior onderhoudsspecialist verschillende afdelingen de processen en veiligheid om dit te verbeteren. Denk aan het aanpassen van werkinstructies en het opnieuw inrichten van de werkplek. Daarnaast werkt Ronald ook aan een opleidingsmatrix voor monteurs zodat zij intern monteurs kunnen opleiden.
Infraservices
Esler werkt ook aan het repareren en onderhoud van de infrastructuur. Denk aan de rails, overwegen of bovenleiding. Dit alles om de metro en tram in welke omstandigheden dan ook te laten blijven rijden.
Zo heeft onze oud collega Guus als onderhoudsspecialist zich voornamelijk gericht op voorspelbaar onderhoud door middel van data analyses. Dus bijvoorbeeld wat de slijtage van de rails is als een tram daar 25 keer overheen tijd? Dat soort informatie is cruciaal om preventief onderhoud te kunnen plegen, oftewel voorkomen ipv genezen.
Uiteraard werkt Esler zelf ook aan het uitvoeren van reparaties/onderhoud. Onze oud collega Roué heeft als monteur tractie gewerkt aan de bovenleidingen en derde rails zodat deze stroomleidingen allemaal dik in orde zijn en dat storingen zo snel mogelijk worden verholpen.
Maar Esler organiseert ook de aansturing hiervan. Onze collega Sven geeft momenteel leiding aan 10 monteurs, een planner & werkvoorbereider van de afdeling technische automatisering. Bij technische automatisering kan je aan alle systemen denken op of rond het spoor. Hier ligt de focus onder andere op de technische veiligheid en de (overeengekomen) beschikbaarheid van de systemen voor een ongestoorde exploitatie van de metro, tram en bus.