Aannemers Esler werkt met diverse aannemers samen aan het onderhoud en vernieuwing van spoor en stations.
Als spoorbeheerder werkt ProRail aan het onderhoud en de vernieuwing van spoor en stations. Die werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemers. Esler werkt met diverse aannemers samen die werken aan het onderhoud of spoorbouw. Om dit te kunnen uitvoeren geeft ProRail vier erkenningen die je als aannemer kan behalen:
- Treinbeveiliging
- Energievoorziening
- Bovenleiding en Draagconstructies
- Spoorwerk
Sommige aannemers specialiseren zich in een bepaalde discipline waardoor zij afhankelijk zijn of worden ingehuurd voor projecten en andere aannemers hebben alles in huis zodat zij zelfstandig projecten & onderhoud kunnen uitvoeren.
Projecten & Service
Deze werkzaamheden betreffen het één op één vervangen van het spoor. Denk aan baanlichamen, portalen, overwegen, seinen en wissels. Deze werkzaamheden vinden altijd plaats tijdens buitendienststellingen van het spoor.
Onze oud medewerker Johannes heeft als projectcoördinator verschillende projecten in Nederland begeleidt en geïnspecteerd voornamelijk gericht op de heavy rail & treinbeveiliging. Denk aan het project Emmen-Zuid waar hij de coördinatie heeft geregeld voor het aanleggen van een geheel nieuw spoor en perron.
Naast de heavy rail is Esler ook actief in de lightrail. Onze medewerker Ruud begeleidt als projectcoördinator lightrail projecten voornamelijk gericht op de bovenleiding waar hij enorm veel kennis en ervaring in heeft.
Esler werkt naast grote aannemers ook met kleinere aannemers die hun specialisatie hebben. Een opdrachtgever van ons is voornamelijk gespecialiseerd in kabels & leidingen waaronder onze oud collega Dennis heeft gewerkt als werkvoorbereider, hij heeft verschillende projecten gecoördineerd op het gebied van spoorse kabels & leidingen en telecom.
Naast de coördinatie is Esler ook actief in de tenderfase. Aannemers kunnen op projecten die ProRail aanbesteed zich inschrijven, de meest gunstige inschrijving wint de aanbesteding, dus het project. Hiervoor zijn engineers, calculators en tendermanagers voor nodig die hier aan werken. Zo werkt momenteel onze collega Peter binnen de calculatie met zijn specialisme bovenleiding. Door zijn jarenlange ervaring als werkvoorbereider bovenleiding kan hij goed de vertaalslag maken van buiten naar binnen.
De aansturing van projecten is ook enorm belangrijk. Esler speelt daar ook een grote rol in, zo vervuld Esler veel rollen op het gebied van (project) management. Naast de heavy- en lightrail werkt Esler ook aan civiele kunstwerken, denk aan het spoor wat over bruggen en door tunnels gaat. Zo heeft onze collega Ad operationeel leiding gegeven aan 70 professionals variërend in teamleiders, werkvoorbereiders tot de projectmanagers.
Onderhoud
Het spoor moet in optimale conditie zijn. En dat vraagt veel onderhoud. ProRail besteedt het onderhoud van het spoor uit aan erkende spooraannemers. Zij inspecteren de kwaliteit van de rails, de wissels en de ballast.
ProRail contracteert een groot deel van het kleinschalig onderhoud door middel van een prestatiegericht onderhoudscontract (PGO). Het onderhoud is verdeeld over 21 geografische afgebakende contractgebieden. Meestal wordt elk contractgebied aanbesteed voor 5 jaar, verschillende gecertificeerde spooraannemers mogen zich hierop inschrijven. De meest gunstige inschrijver wint de aanbesteding en dus het onderhoudscontract!
Esler werk samen aan het onderhoud met VolkerRail. Zo werken onze collega’s Rafik & Rick aan de onderhoudsgebieden Den Haag, Rotterdam en Zee-Zevenaar als onderhoudscoördinator. Wil je weten wat een onderhoudscoördinator doet? Check dan onderstaand interview met Rafik.
Naast de coördinatie is de uitvoering van het onderhoud ook van groot belang. Zo heeft onze collega Robin gewerkt aan de Betuweroute als maintenance technician waarbij hij service- en onderhoudswerkzaamheden verrichten aan signalerings- en beveiligingssystemen langs het spoor. Uiteraard regelt Esler ook het teammanagement, Michel heeft als teamleider leidinggegeven aan 40 monteurs in de onderhoudsgebieden Noord-Hollandskwartier, Amsterdam & Tata Steel.
Het onderhoudscontract Tata Steel is de vreemde eend in de bijt. Dat gebied valt niet onder ProRail maar regelen hun eigen contract. VolkerRail regelt momenteel het onderhoud voor Tata Steel, waarbij onze collega Daan momenteel werkzaam is op het terrein als storingscoördinator. Hij maakt analyses om de oorzaak van de storing te achterhalen en is het aanspreekpunt voor de beheerders als er storingen zijn.